• Knelpunt Beverwijkerstraatweg

    Archief

B'wijkerstraatweg breekpunt

CASTRICUM Als Castricum niet snel zelf iets verzint om het spoorknelpunt Beverwijkerstraatweg op te lossen, dan doet het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) dat. Die 'dreiging' hangt sinds kort boven de markt, meldt verkeerswethouder Marcel Steeman.

Er zijn twee 'breekpunten' benoemd in het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), het zogenaamde spoorboekloos rijden. Als deze niet worden opgelost kan PHS niet doorgaan. Het ene breekpunt is te vinden in Zaandam en het andere in Castricum. Al decennialang wordt hierover gesproken binnen de gemeente. Voor een kostbare ongelijkvloerse kruising, al dan niet in combinatie met een randweg, bleek te weinig politiek draagvlak. De laatste jaren wordt gekeken naar een pakket aan maatregelen om de pijn bij het knelpunt wat te verlichten. Zoals een extra voorsorteerstrook, middengeleider, afbuiging en eenrichtingverkeer bij zijwegen.

"We waren dus al bezig met een traject" verklaart Marcel Steeman. "Vanuit het LVO, het Landelijk verbeterprogramma Veiligheid Overwegen, en ProRail is al toegezegd om vijftig procent van de maatregelen te financieren. Ook van de maatregelen die verderop in het dorp nodig zijn. Want wat je hier doet, heeft natuurlijk invloed op de rest van het dorp."

Het is de vraag of de mededeling van I&M goed of slecht nieuws is. Steeman: ,,Eerst denk je: mooi als zij het gaan regelen, kom maar door met die tunnel. Maar als wij niets doen, is het afwachten waar het ministerie mee komt. Zij gaan voor sober en doelmatig. En betalen dus ook niet mee aan die extra maatregelen elders in het dorp. Eerst maar eens het gesprek aangaan dus.''

Uiterlijk 2028 moeten er meer treinen rijden tussen A'dam en Alkmaar (6 i.p.v. 4 IC's p/u per richting).