• Manuel legt de werking van de warmteterugwin ventilatie-unit bij hem thuis uit

    Nicole Kleine Staarman

CALorie lanceert campagne 'Nul op de meter'

CASTRICUM Drie jaar heeft CALorie gewerkt aan het 'Nul op de Meter' concept, waarmee ze een slag willen slaan in hun streven de gemeente Castricum in 2030 geheel selfsupporting op het gebied van energievoorziening te laten zijn. Met als resultaat een goed doordacht stappenplan waarmee huiseigenaren met verbouwplannen van A tot Z begeleid worden naar een Nul op Meter (NOM) woning.

Nicole Kleine Staarman

WOONWENSEN Het stappenplan begint met een WoonQuickScan. "Bij een gesprek aan de keukentafel worden alle woonwensen en de energiehuishouding in kaart gebracht", vertelt Manuel, coördinator en adviseur van CALorie "We beginnen met wat de mensen willen en kijken vervolgens hoe hier het energieplaatje in meegenomen kan worden". Hieruit volgt een kort rapport waarin de vervolgstappen staan. "Is er interesse, dan volgt het NOM onderzoek. Dit geeft een overzicht van de maatregelen, een kosten en baten analyse, tekeningen en een renovatieplan. Daarbij zitten ook garanties en een offerte. Dit kost veel expertise en tijd en is daarom kostbaarder, maar mocht de opdrachtgever het aanbod accepteren, dan wordt het bedrag omgezet in een korting op de bouwsom".

INVESTERING Voor de expertise werkt CALorie samen met een architect, een energie-adviseur en een drietal Castricumse bouwbedrijven. "We blijven onafhankelijk, maar voor dit totaalpakket hebben we verschillende bedrijven geselecteerd die goed bekend zijn met duurzame maatregelen en zich hiervoor inzetten", zegt Manuel. Natuurlijk brengen deze energiemaatregelen extra kosten met zich mee. "Het is een investering die zichzelf terugverdient en daarbij wordt de woning ook meer waard. Ook zijn er verschillende subsidie- en financieringsmogelijkheden waar we in kunnen adviseren".

DOEL Waarom komt CALorie met dit project? "De helft van de CO2 in de Castricumse kernen is afkomstig van de eigen woning," vertelt Manuel. "En juist voor de bestaande bouw bestaat er geen totaalpakket aan maatregelen om dit echt goed aan te pakken. Omdat elke woning anders is en woonwensen verschillen. Terwijl het wel kan! Commerciële bedrijven zien er geen brood in, vinden het te duur. Maar wij hebben het opgepakt en zijn er hard mee aan de slag gegaan. Omdat wij een ander doel voor ogen hebben dan geld verdienen".

BLIJ De adviseurs van CALorie staan te popelen om aan de slag te gaan. "Wij beschikken over de expertise, kennen de valkuilen. Kortom: wij weten welke producten en toepassingen aansluiten op de woonwensen. We hebben al drie modelwoningen begeleid naar Nul op de Meter en zijn er klaar voor. Nu kunnen we de mensen blij maken".

De komende weken leest u meer over het project van CALorie. Onder meer over de ervaringen van huiseigenaren die een NOM-verbouwing hebben gerealiseerd.

Kijk voor meer informatie op calorieenergie.nl.