• Bestuursvoorzitter Mathijs de Bont achter de bar van Cultureel Poppodium de Bakkerij

    Nicole Kleine Staarman

De Bakkerij nog strijdbaar

Poppodium ziet investeren als oplossing

CASTRICUM Cultureel poppodium de Bakkerij heeft het financieel zwaar. Jaren ploeteren om het hoofd boven water te houden heeft tot op heden niet het gewenste resultaat. Deels samenvoegen met jongerencentrum Discovery wordt door politici als oplossing genoemd.

Nicole Kleine Staarman

VERSCHILLEN Discovery sluit samenvoegen uit. "Onze doelgroepen en doelstellingen zijn heel verschillend. Daarbij is het Discoverypand niet geschikt voor livemuziek en zit de Bakkerij midden in het uitgaansgebied, waar wij onze jongeren juist buiten willen houden", legt Florence Eijck van Stichting Welzijn uit. "Wij ontvangen subsidie van de gemeente om bepaalde beleidsdoelen te behalen. Discovery is een alcoholvrije plek waar we jongeren van 12 tot 18 jaar van jeugd naar volwassenheid begeleiden. We halen ze zo nodig van de straat en bieden ze structuur en veiligheid". Florence benadrukt dat waar mogelijk al wordt samengewerkt. "Af en toe begeleiden we hun vrijwilligers en gebruiken we het podium".

CULTUREEL De Bakkerij is geen jongerencentrum, maar een cultureel poppodium met leden dat geheel op vrijwilligers draait. De kosten worden betaald door de opbrengsten. Er worden culturele activiteiten georganiseerd met een voornamelijk muzikaal karakter. Mathijs de Bont komt vanaf zijn 15e in de Bakkerij en is sinds twee jaar bestuursvoorzitter: "Er zijn avonden voor jong talent, toneel, poëzie, maar het vaakst hebben we beginnende bandjes". De grootste groep vrijwilligers, leden en bezoekers is tussen de 15 en 35 jaar. "Maar iedereen is welkom. Ons sterkste punt is de laagdrempeligheid en het grote sociale karakter. We willen dat iedereen zich thuisvoelt".

MENTALITEITSVERANDERING Mathijs begrijpt het standpunt van Discovery, maar ziet ook overeenkomsten. "Jongeren kunnen bij ons vrijwilliger worden in een team met grote sociale controle. Ze kunnen doorgroeien en zich verder ontwikkelen". Maar hij ziet ook een alternatief. "Op avonden dat we een grote band uitnodigen, loopt het vol. Maar zo'n bekende naam kost meer en dat voelt onverantwoord. Terwijl het juist wel de oplossing is." Mathijs denkt dat daar de oorzaak zit: "We zijn te voorzichtig geworden met investeren, waardoor de inkomsten steeds meer naar beneden zijn gegaan. Een neerwaartse spiraal die we moeten doorbreken. Daar is een mentaliteitsverandering voor nodig". Er is dus geld nodig om hogere inkomsten te verkrijgen. De Bakkerij hoopt op een eenmalige hogere subsidie van de gemeente (nu alleen de rente van de lening). "De gemeente beaamt dat wij een belangrijke culturele functie hebben. We hebben goede hoop. Daarnaast zoeken we sponsors en meer vrijwilligers. Maar dat zal lukken, want zodra we het tij weten te keren, werkt dat aan alle kanten positief door".

Particuliere donaties zijn welkom via whydonate.nl. Voor bedrijven is een donatie aftrekbaar door de ANBI-status van de Bakkerij.