• De huidige in- en uitgang

    Aart Toth

Doorbraak: eindelijk zicht op kort parkeren strand

CASTRICUM Wethouder Kees Rood (toerisme, strand) bevestigde het op de OVC-nieuwjaarsreceptie: kort parkeren bij het strand van Castricum wordt mogelijk. "De vergunningaanvraag voor het aanpassen van de parkeerplaats is in behandeling. Het is vooral bedoeld om kort parkeren goedkoper te maken, waar menig inwoner blij van wordt. De verwachting is dat de vergunningaanvraag op korte termijn afgehandeld kan worden en het kort parkeren voor het seizoen geregeld is."

Aart Toth

GEMEENTE VERTRAGENDE FACTOR De vergunningaanvraag betreft een andere inrichting van de in- en uitrit - volgens exploitant Cambium een voorwaarde om tijdgebonden parkeren (lees: achteraf betalen) in te voeren. De gemeente zélf zou echter de vertragende factor zijn. "Wij zijn blij met het optimisme van de wethouder. Realisme gebiedt echter te zeggen dat de realisatie voor het seizoen van 2018 niet meer haalbaar is, dan had de vergunning al afgegeven moeten zijn. Onze aanvraag ligt er al vanaf juli 2017. Tot nu toe is daar nauwelijks follow-up aan gegeven door de gemeente en de aanvraag is recent zelfs eenzijdig uit procedure gehaald, waardoor de tijd stil heeft gestaan. Wij hopen uiteraard op een snel vervolg", aldus woordvoerder Dirk Boonstra.

MEER RUIMTE NODIG Voorwaarde om tijd gerelateerd parkeren mogelijk te maken is volgens Boonstra een aanpassing van de bestaande infrastructuur. "Als je de situatie nu bekijkt, zie je twee ingangen en één uitgang. Aan de voorkant betalen, is een vrij snel proces. Maar als je achteraf betalen invoert, heb je twee momenten die voor vertraging zorgen. Bij het inrijden moeten we weten dát je er bent. We moeten het moment bepalen waarop je bent binnengekomen. En bij het uitrijden moet er vervolgens een betaal- of controlemoment zijn. Terwijl je nu snel uitrijdt - de boom staat zelfs vaak open. Dit betekent dat er meer ruimte (wegcapaciteit) nodig is, wil je op hoogtijdagen, als er bij een omslag van het weer opeens vijfhonderd mensen willen vertrekken, geen gigantische opstoppingen creëren."

Het idee is om voor het inrijden de huidige infrastructuur te benutten en voor het uitrijden een nieuwe weg aan te leggen. Boonstra: "Die komt op de plek van de loods, waar nu de kracht-persinstallatie (vuilcontainer, red.) staat." De nieuwe weg leidt de vertrekkende auto's dus naar naar de Zeeweg toe.

DIP & GO Boonstra denkt aan betalen via 'Dip & Go'. Enkele jaren geleden schreef deze krant al een artikel over dit contactloze betaalsysteem. Cambium zag destijds meer in een apart terreintje voor kort-parkeerders, maar heeft deze wens nu dus losgelaten. Boonstra: "Het achteraf betalen gaat voor het hele terrein gelden. We kijken naar Dip & Go, of een parkeer app, waarbij je bijvoorbeeld als lid van CaanZee aan je kenteken wordt herkend, of een combinatie van systemen."

Hoewel invoering vóór de zomer niet meer gaat lukken, wil Cambium wel dit jaar wél alvast investeren in en experimenteren met een systeem dat het mogelijk maakt om bij het inrijden met pin of Dip & Go te betalen. "Ook wordt het mogelijk om abonnementen via internet te bestellen en zal er met kentekenherkenning gewerkt gaan worden. Zo kunnen we alvast oefenen met een nieuw systeem."