Hoewel de jongere generaties dagelijks dubieus dieetadvies op sociale media zien, kunnen ze nog steeds niet geloven hoe babyboomers heftig rage diëten volgden die weinig tot geen zin hadden. Een van de grootste zorgen voor jongere generaties is de manier waarop het grapefruitdieet decennia lang populair bleef, ook al was er weinig wetenschappelijk bewijs om de beweringen ervan te staven. Het rage-dieet kreeg voor het eerst bekendheid in de jaren dertig vanwege de overtuiging dat grapefruit een vetverbrandend enzym had dat gewichtsverlies een fluitje van een cent zou maken.
Na verloop van tijd begonnen mensen te geloven dat het dieet hen zou helpen om in 10 tot 12 dagen tot 10 pond af te vallen. Lijners werden aangemoedigd om slechts 800 calorieën per dag te eten en koolhydraten en suikerhoudend voedsel te vermijden. In plaats daarvan kregen ze te horen dat ze hun bord moesten vullen met eiwitrijk, vetrijk en cholesterolrijk voedsel. Hun maaltijden zouden als onvolledig worden beschouwd zonder de helft van een grapefruit.
Tijdens een gesprek met Parade beweerde Sandra Zhang, RDN, LDN, dat het dieet zo lang bleef bestaan omdat het mensen een ogenschijnlijk eenvoudige benadering van gewichtsverlies bood die hun boodschappenrekeningen niet verhoogde. Jessica Cording, RD, merkte ook op dat het dieet de overtuiging uit het boomer-tijdperk verder versterkte dat extreme maatregelen tot extreme resultaten leiden, omdat het watergewichtsverlies dat het teweegbracht tijdelijk de schaal deed bewegen. Uiteindelijk was het dieet echter niet duurzaam genoeg om de tand des tijds te doorstaan. Volgens Cording slaagde het dieet er niet in om weerklank te vinden bij de jongere generaties, omdat onderzoek het idee dat grapefruit echt een vetverbrandend enzym bevat vrijwel heeft verdreven.
Er zijn meerdere redenen waarom jongere generaties geen zin hebben om het grapefruitdieet te proberen
Uit een onderzoek uit 2006 in de Journal of Medicinal Food bleek dat mensen met obesitas die grapefruit vóór de maaltijd consumeerden, gedurende twaalf weken meer gewicht verloren dan degenen die het fruit niet in hun dieet opnamen. Maar zoals we weten, komt dit niet door een vetverbrandend enzym. Volgens Kathleen Zelman, MPH, RD, kan het hoge watergehalte van grapefruit eerder de verzadiging vergroten en het gemakkelijker maken om in een calorietekort te blijven (via WebMD). Ze waarschuwde echter dat het niet de magische vetverbrander was die volgens het rage-dieet was.
Omdat boomers zich waarschijnlijk niet bewust waren van deze feiten, bleven ze het rage-dieet volgen, in de overtuiging dat ze een verrassend voordeel ondervonden van het eten van grapefruit. Ondertussen hebben de meer internetbewuste generaties onder hen deze informatie binnen handbereik. Bovendien zijn de jongere generaties zich er blijkbaar van bewust dat uit onderzoek is gebleken dat rage diëten veel slechter zijn voor onze gezondheid dan de meeste mensen beseffen.
De voedseltrends van Gen Z hebben aangetoond dat jongere mensen de voorkeur geven aan een evenwichtige benadering van voeding in plaats van het doorlopen van rage diëten (volgens GWI). Terwijl de oudere generaties bij het boodschappen doen prioriteit hebben gegeven aan dieetvriendelijke opties, is het waarschijnlijker dat Generatie Z-ers eiwitten voorop laten lopen bij hun boodschappen. Bovendien geven gegevens uit 2022 en 2024 aan dat de jongere generatie in Europa voedselkeuzes voornamelijk maakte met hun fitnessdoelen in gedachten, in plaats van met gewichtsverlies. Uiteindelijk is het niet verrassend dat het grapefruitdieet uiteindelijk werd beschouwd als een van de vele rage diëten uit de jaren ’70 die vandaag de dag niet meer bestonden.