• Virgil de la Haye in actie na afloop van de dienst

    Taetske Grendelman

Agent Virgil de la Haye blijkt social mediatalent: 'Je wordt erin meegezogen'

CASTRICUM Nul volgers had de Facebook-pagina van Politie Alkmaar, toen hoofdagent Virgil de la Haye (33) in 2015 de vraag kreeg of hij dit kanaal, samen met enkele collega's, onder zijn hoede wilde nemen. Geen eenvoudige klus, want wat zet je wel online en wat niet? Een ronkend verslag van een wilde achtervolging, resulterend in een spectaculaire aanhouding? Niet iets wat De la Haye dagelijks meemaakt. "Gelukkig niet zeg."

Taetske Grendelman

Maar wat dan wel? Wat is interessant om te delen voor zowel het korps als het publiek? De agent bleek er een neus voor te hebben, want de pagina maakte een vlucht door en telt inmiddels 20.500 volgers. "Het is soms onvoorspelbaar wat aanslaat en wat niet" zegt De La Haye. "Maar positieve berichtjes over kinderen doen het altijd goed. Een collega postte eens een filmpje van een motoragent die een fietsend kindje tegenkwam dat jarig was en graag met hem wilde 'racen'. Dat werd landelijke gedeeld en een miljoen keer bekeken." Meldingen die betrekking hebben op dieren slaan ook aan. "Als er bijvoorbeeld een hond of kat is mishandeld en we zoeken getuigen, dan zie je vaak dat zo'n bericht viraal gaat."

Voor de oudere lezers: viraal betekent dat het bericht - net als een verkoudheidsvirus - zichzelf verspreidt, doordat mensen het delen op hun eigen sociale mediakanalen. Dat leidt tot meer volgers en een nóg groter bereik. Belangrijk voor de politie, die social media onder meer inzet voor preventie (bijvoorbeeld bij een inbraakgolf) en opsporing. 

Bij het posten van berichtjes moet De La Haye met veel zaken rekening houden. "Het mag vaak niet herleidbaar zijn naar een persoon; je wilt bijvoorbeeld niet dat betrokkenen die nog niet zijn geïnformeerd zo te weten komen dat hun familielid betrokken was bij een ongeluk. Kentekens en verdachten moet je blurren, en de voor het onderzoek relevante dingen moet je niet noemen, anders zit je de recherche in de weg."

VERBINDING De politie vindt het belangrijk om de verbinding te zoeken met de inwoners in het werkgebied, legt De La Haye uit. "En omgekeerd willen mensen graag weten wat er gebeurt in hun woonplaats. Zeker als ze een politiehelikopter zien vliegen, of als brandweer en burgernet en dergelijke worden ingezet." Niet op alle berichten volgen leuke reacties. "Bekeuren ligt heel gevoelig. Als ik iets post over laseren bij de Leeghwaterbrug in Alkmaar om 0.50 uur, terwijl er geen wegwerkzaamheden zijn, dan krijg ik negatieve reacties. Hebben jullie niks beters te doen, is het dan. Op een schrijffout word je ook onmiddellijk afgerekend."

NA WERKTIJD De La Haye, die opgroeide in Akersloot, is nu vier jaar coördinator van het social media team van Politie Alkmaar (actief in de vier gemeenten Alkmaar, Castricum, Heiloo en Bergen). Het heeft hem veel gebracht. Onlangs nog werd hij door de korpsleiding in Den Haag uitgenodigd voor een lunch. Speciaal voor agenten die eruit springen op social media-gebied. Dat hij een half dagje mocht meelopen met het social media-team van Ajax, was ook een mooie ervaring. "En misschien nog wel het allerleukste: laatst zei iemand dat hij naar aanleiding van mijn vlogs had gesolliciteerd bij de politie. Hoe tof is dat?"

Toch stopt De La Haye met Facebook. En hij is niet de enige. "We begonnen met twaalf agenten, nu zijn het er nog een stuk of zeven. Het is gewoon ontzettend bewerkelijk. Ik heb het drie jaar lang grotendeels in mijn eigen tijd gedaan. Dat is wel een valkuil; je wordt erin meegezogen. Na werktijd zie je allerlei reacties. 'Zitten ze nog vast' of 'waarom is er geen signalement'. En dan ga je toch weer reageren. Ik merkte dat ik het zelfs op vakantie niet los kon laten. Dan weet je dat je uit moet kijken."

Het bijhouden van social media wordt binnen de politie nog niet gezien als een volwaardige 'neventaak', zoals bijvoorbeeld biker, horeca of jeugd dat wel zijn. Er zijn dus eigenlijk geen uren voor beschikbaar. Bij de keuze om te stoppen, speelt nog iets anders mee. De gadgets die De La Haye gebruikt om goede foto's en filmpjes te maken, zoals een vlogcamera, richtmicrofoon, statief en stabilisator, heeft hij allemaal uit eigen zak betaald."Dat houdt en keer op natuurlijk."

VOLGEN Wilt u weten wat er in uw omgeving gebeurt? De La Haye heeft, zoals veel wijk- en jeugdagenten, zijn eigen accounts op Twitter (2800 volgers), Instagram (6200) en Snapchat (800). Op deze persoonlijke accounts blijft hij wel actief. Ook het Facebook-account van Politie Alkmaar blijft gewoon in de lucht.