• Pieter Borst met zijn uitvinding op het strand bij Castricum aan Zee

    Aart Tóth

Castricumse 'Willie Wortel' helpt Waddeneilanden

CASTRICUM Verbaasde gezichten donderdag bij Castricum aan Zee, als uitvinder en duizendpoot Pieter Borst het strand oprijdt met een wel heel bijzonder voertuig. Hij wordt onmiddellijk aangesproken door passanten. "Wat is het en wat kun je ermee?"

Aart Tóth

Het vehikel heeft alles te maken met de recent overboord geslagen containers bij de Waddeneilanden. Daarbij belandden niet alleen goederen, maar helaas ook kunststofkorrels in de zee. Stranden en duinen werden voor jaren vervuild met niet afbreekbaar afval. Pieter en zoon Piet Borst, beiden echte natuurliefhebbers, dachten lang na over een mogelijke oplossing. Het uitdokteren van kwesties waarvoor geen standaardoplossing is, zit het tweetal in het bloed. Het heeft de afgelopen jaren tot diverse praktische uitvindingen geleid. Samen bouwden ze een strandstofzuiger, die nauwelijks het zand, maar wel de lichtere kunststofkorrels opzuigt.

UITDAGING Pieter Borst is van huis uit - naast aardbeienkweker - specialist in het opruimen van scheepswrakken over de hele wereld. Vader en zoon zijn zo creatief dat zij al na een korte brainstormsessie konden overgaan tot het bouwen van het speciale systeem om de natuur een handje te helpen. Helemaal in eigen beheer bouwden ze de zuiger met verschillende mondstukken, die de opgezogen korrels in de eraan gekoppelde container deponeert en het zand via een zeefsysteem terug de natuur in blaast. De korrels in de container worden na afloop van zo'n zuigactie door een recyclingbedrijf verder verwerkt.

AANPASSINGEN Het klinkt simpel, maar voordat het zover was, werden er heel wat proeven gedaan en is er zelfs op Schiermonnikoog in de praktijk geoefend. Pieter en Piet, niet snel tevreden, gaven hun ogen en oren goed de kost, om precies te weten wat er nog beter uitgevoerd kon worden. Het zand op de Waddeneilanden blijkt veel fijner te zijn dan het strand van Castricum. "We hebben ook een speciale aanhanger gebouwd, die ook onder een hoek, dus op een schuine dijk zijn weg kan vinden. Om zo ook de taluds van de dijken aan de vaste walkant te behandelen." zegt Pieter.

Inmiddels zijn er zeker 650 werkuren in de ontwikkeling en testritten gaan zitten. "Maar die zijn het dubbel en dwars waard" aldus Pieter, die in gesprek is met Rijkswaterstaat en de burgemeesters van de eilanden.