• Ook Jesse Klaver was op het Malieveld. V.l.n.r. (boven) Marijn Vergunst, Nora Dam, Jesse Klaver, Roel Wijte; (onder) Hieke van Heesch en Emma Sombroek.

    (aangeleverd door Emma Sombroek)
  • Bram Beets en Sabrina Zuurbier laten trots de ElectriciTree zien.

    Nicole Kleine Staarman

Klimaat en duurzaamheid 'top of mind' bij scholieren in Castricum

CASTRICUM "Dit voelde heel krachtig". Uit nieuwsgierigheid of frustratie; met welke motivatie Castricumse scholieren ook deelnamen aan de Klimaatmars, iedereen was onder de indruk. Wat voor rol speelt duurzaamheid in hun dagelijks bestaan; en op school?

Nicole Kleine Staarman

Waar volwassenen moeite hebben hun gedrag aan te passen, begint een groeiende groep jongeren de ernst van de klimaatveranderingen in te zien. De jeugd is het zat en springt op de bres voor hun toekomst. Niet praten, maar doen! Ook Castricumse scholieren stonden op het Malieveld om hun stem te laten horen.

JAC P Van het Jac P. Thijsse College liepen 200 leerlingen mee met de klimaatmars. Hieke van Heesch en Emma Sombroek uit 6VWO zijn samen met drie fanatieke klasgenoten gegaan. "Omdat we nog niet mogen stemmen was dit de manier om onze angst voor klimaatverandering duidelijk te maken". Hieke vertelt dat ze zelf minder vlees eet en tweedehands of duurzame kleding koopt. "Voor de rest doen we thuis simpele dingen zoals kort douchen en lichten uit. Op school besparen we papier door digitaal te werken". Emma vult aan: "En er is 'Groene Vrijdag'. Dan staat alles in het teken van het milieu en worden we gestimuleerd in het groen te komen en met elkaar in gesprek te gaan over duurzaamheid. Maar de meeste kennis vergaren we door internet, tijdschriften en tv".

MOTIVATIE "We hebben deelname van harte gesteund", zegt rector Hylkema. "Leerlingen schreven een motivatiebrief en daar zaten hele mooie tussen". Ze vertelt dat het klimaat en duurzaamheid een doorlopend onderdeel in het lesprogramma is bij verschillende vakken en in de specialisatieblokken in de onderbouw. Docenten maken het bespreekbaar, maar er wordt geen nadruk opgelegd. "We beseffen dat het belangrijk is. We proberen milieubewustzijn bij te brengen met projecten in alle leerjaren". De school zelf heeft een aantal zonnepanelen en LED verlichting. "Afvalscheiding is een wens, maar nog te kostbaar en erg lastig te realiseren met 2000 leerlingen. Er is ooit een pilot geweest om plastic te scheiden, geïnitieerd door de leerlingenraad. Dat was toen geen succes. We blijven samen kijken naar mogelijkheden. Zo hebben we bijvoorbeeld een paar watertappunten gerealiseerd waar flesjes gevuld kunnen worden".

BONHOEFFER Het Bonhoeffercollege (1600 leerlingen) besteedt de meeste aandacht aan klimaatverandering bij de richting Technasium. "Duurzaamheid is een vast onderdeel", zegt rector Marga Nievelstein. "Onlangs hebben leerlingen bijvoorbeeld samen met CALorie duurzame oplossingen voor de Castricummerwerf bedacht". Verder wordt het milieu behandeld bij aardrijkskunde, waar leerlingen onder meer hun ecologische voetafdruk berekenen, en schrijven ze een opstel over 'plastic soup' bij Engels. Ook bij maatschappijleer komt het ter sprake. "Wat de school zelf betreft: we hebben goede isolatie, LED verlichting en sensors waardoor licht en verwarming automatisch uitgaan. Zonnepanelen staan op ons wensenlijstje".

MEER DOEN Elisa de Wolff (16) zit in 5VWO en was één van de bijna 60 Bonhoeffer leerlingen die meeliepen met de Klimaatmars. "Eigenlijk was ik voornamelijk nieuwsgierig en heb ik me aangesloten bij een paar zeer milieubewuste klasgenoten", vertelt ze. "Ik was echt overweldigd en het heeft mij aan het denken gezet. Ik let nu beter op de dingen die ik zelf kan doen, zoals minder vlees eten". Elisa vindt dat er op school weinig aandacht is voor duurzaamheid. "Het ligt aan je vakkenpakket, maar er kan veel meer aan gedaan worden in de les. En discussiëren is niet genoeg; er moet echt een gedragsverandering komen. School kan dit meer stimuleren. Bijvoorbeeld door serieus in te zetten op afval scheiden. Dat gebeurt nu heel weinig".

CLUSIUS Het Clusius College heeft het internationale keurmerk Eco-School met een tweede groene vlag, wat kort gezegd inhoudt dat ze bijzonder goed bezig zijn met duurzaamheid. Directeur Patricia Bleeker is maar wat trots: "We hebben een warmte-koude opslag, LED verlichting met sensors en maken onze eigen compost voor de schooltuin. Maar veel belangrijker: onze leerlingen doen van alles op het gebied van het klimaat". Het is niet alleen een prominent onderwerp van de lesstof, maar ook het stimuleren van gewenst gedrag. De school heeft een speciale werkgroep Go Green, die heeft bewezen dat je ook met ruim 1000 tieners succesvol afval kan scheiden. "Het vergt een goede voorbereiding, planning en begeleiding", vertelt docent Michel Walda, één van de coördinatoren.

GEDRAGSVERANDERING De milieubewuste Bram Beets en Sabrina Zuurbier zitten helemaal op hun plek bij het Clusius College. Brugklasser Bram (12) is lid van Go Green, dat zich inzet voor het milieu. "Er werden broodtrommels uitgedeeld en toen moesten we uitrekenen hoeveel plastic we daarmee per jaar zouden besparen. Daarna werd gevraagd wie er bij de werkgroep wilde". Sabrina (15) zit al drie jaar bij de groep. "Ik wilde graag leren wat ik zelf kan doen voor het klimaat. We delen ideeën, ontwerpen producten en brengen die ten uitvoer. Zoals de ElectriciTree op het schoolplein. Een zonnepaneel op een paal waar leerlingen hun telefoon kunnen opladen". Bram en Sabrina hebben niet meegedaan aan de Klimaatmars. "We zijn er thuis en op school al veel mee bezig. Er is gedragsverandering nodig en dat begint bij jezelf".