• Mees Jansen (l) en Njord Zonneveld bij de boarding deur van de MD-82. Inzet: het nieuwe design.

    Scott Sinclair

Njord (19) uit Castricum verantwoordelijk voor restyling vliegtuig: 'Het was een rollercoaster'

CASTRICUM Het zal je maar gebeuren. De ene dag zit je nog in de collegebanken te luisteren naar je docent, die het huiswerk opgeeft. De volgende dag stuur je een compleet team aan dat aan de slag gaat met jouw ontwerp, en word je ook nog eens door twee cameraploegen gevolgd. Het overkwam Njord Zonneveld (19) uit Castricum.

Henk de Reus

WEDSTRIJD Njord is tweede jaar student grafische vormgeving aan het Media College in Amsterdam. Vliegtuigen fascineren hem en hij tekent hier al een paar jaar illustraties voor. Oldtimers hebben zijn voorkeur. Hij wil later piloot worden.

Njord en mede-student (Mees Jansen) komen er via Facebook achter dat de Deense luchtvaartmaatschappij 'Danish Air Transport' (DAT) een wedstrijd uitschrijft voor het bedenken van een nieuw kleurenschema voor een van hun vliegtuigen, een McDonnell Douglas MD-82. Dit iconische vliegtuig heeft men overgenomen van een Italiaanse luchtvaartmaatschappij. Het is de bedoeling van DAT om uit de inzendingen inspiratie op te doen voor een nieuwe look. Het beste idee wordt vervolgens door een Designbedrijf vertaald naar een definitief ontwerp. De winnaar wordt beloond met een vlucht naar, en een verblijf van 10 dagen in Bournemouth (Zuid-Engeland), om er getuige van te zijn dat het ontwerp op het vliegtuig wordt aangebracht.

ROLLERCOASTER Toeval of niet, maar Njord is op dat moment net bezig met een illustratie van dit type vliegtuig, dat een van zijn favorieten is. Hij en Mees zijn direct enthousiast en besluiten aan de wedstrijd mee te doen. Samen werken ze aan een kant en klaar ontwerp, waarbij ze in de nieuwe look kenmerken van het kleurenschema uit de jaren '80 opnemen. Danish Air Transport is zo onder de indruk van dit ontwerp dat men het, zonder tussenkomst van een designer, doorstuurt naar 'Airborne Colours', een bedrijf in Zuid Engeland dat gespecialiseerd is in het aanbrengen van verfkleuren op vliegtuigen. Njord en Mees mogen bij het spuitproces aanwezig zijn. Vanaf dat moment belanden ze in een rollercoaster.

SUPERVISIE Njord: "Bij aankomst in Bornemouth bleek dat Airborne Colours alleen over een Artist Impression beschikte. Een blauwdruk was er niet, zodat de uitlijning niet kon worden gedaan. De afstanden zijn namelijk allemaal net iets anders dan op een Artist Impression. Een raampje, of deur zit in werkelijkheid soms net iets hoger of lager. Ook moest het ontwerp nog worden omgezet van twee- naar driedimensionaal. We hebben contact gelegd met DAT en aangegeven dat het vliegtuig niet gespoten kon worden omdat de juiste maten ontbraken. Na intern overleg legde DAT ons twee opties voor. De eerste was het doorsturen van het ontwerp naar een designer. Bij de tweede optie kregen wij de volledige verantwoordelijkheid over het verdere proces, waarbij we zelf de maatvoering zouden verzorgen. Met dit laatste waren we al begonnen, dus uiteraard kozen we hiervoor. Het betekende wel dat er nog heel veel werk in korte tijd moest worden verricht. Met liniaal, rolmaat en een whiteboardmarker moest alles letterlijk met de hand worden opgemeten, opgetekend en afgeplakt. We kregen de volledige supervisie over het project. Het was voor de werknemers van Airborne Colours wel even vreemd om door twee Hollandse studenten te worden aangestuurd. We werden de hele week door cameraploegen uit Engeland en Denemarken gevolgd." Njord toont een van de video's die hiervan gemaakt zijn.

ROLLOUT Njord: "De officiële rollout op 3 mei was een bijzonder moment dat je met trots vervult. Je denkt 'Wat gaaf, daar staat 'ons' vliegtuig. Dit is uit onze handen gekomen! Het kleurenschema, het logo, het registratienummer, de belijning, etc., is allemaal ontworpen op onze computer en het resultaat gaat nu de hele wereld over!" Naast de boardingdeur prijken hun namen en handtekeningen.

Er staan talloze vliegtuigspotters met klikkende camera's klaar als het vliegtuig de hangar uitrijdt, want dit was wereldnieuws. Njord: "We mochten achter de piloten in de cockpit plaatsnemen voor een eerste vlucht. Dat was ontzettend gaaf. Ook was er een piloot van DAT speciaal overgekomen om het vliegtuig naar Denemarken te vliegen. Het was niet gemakkelijk om het vliegtuig hierna achter te laten en weer naar huis terug te gaan".

INTERNATIONALE FAAM Hun prestatie blijft niet onopgemerkt. De London Times besteedt hier uitgebreid aandacht aan, maar ook De Telegraaf en diverse Internationale Luchtvaart nieuwsbronnen zoals 'Aeronews' en 'Up in the Sky' melden het nieuws. Ondanks dit alles blijft Njord bescheiden.

Het was wel even wennen toen hij weer thuis kwam. Hij viel even in een gat. "De dag na terugkomst moest ik weer naar school. Daar vertelden ze me weer wat ik moest doen, terwijl ik de dagen ervoor juist gewend was om anderen te vertellen wat ze moesten doen", zegt Njord lachend. Samen met Mees heeft hij besloten om zich in de toekomst op andere luchtvaartmaatschappijen te gaan richten en nieuwe opdrachten binnen te halen. Op dit moment heeft het afmaken van zijn studie Njord's eerste prioriteit.

Binnenkort heeft hij een gesprek met zijn opdrachtgever over een compensatie van de vele uren die hij en Mees in het project staken. Dit ging verder dan alleen zien hoe het vliegtuig van een nieuw design wordt voorzien. DAT realiseert zich ongetwijfeld dat het zich een enorme kostenpost heeft bespaard en dat het met deze twee jongens goud in handen heeft gehad.