• Knelpunt Beverwijkerstraatweg

    Archief

Opstelterrein toch niet in Uitgeest; nóg meer treinverkeer door Castricum

CASTRICUM Het opstelterrein voor sprinters komt toch niet aan de oostkant van de A9, bij Uitgeest. Dat heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in overleg met ProRail en NS besloten, meldt plaatsgenoot Bert Roodhof - een van de initiatiefnemers enkele jaren geleden van de actiegroep 'Opstelterrein Nee' - op Facebook.

Bij de invoering van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) worden flinke kostenoverschrijdingen verwacht en daarom is er alsnog voor gekozen om de sprinters in Heerhugowaard op te stellen. "Voor iedereen die zich hard heeft gemaakt voor het behoud van het natuurgebied tussen Krommenie en Uitgeest is dit goed nieuws." weet Roodhof. "Dat geldt ook voor de provincie, die nu wellicht de ruimte ziet om een verbindingsvariant A8-A9 te kiezen waarbij de Stelling van Amsterdam de werelderfgoed-status niet verliest. Ook veel blijdschap in Uitgeest en Heerhugowaard. In Uitgeest blijft voorlopig veel bij het oude, Heerhugowaard aasde al heel lang op het opstelterrein."

Voor Castricum lijkt de verplaatsing slecht nieuws. Tussen Uitgeest en Heerhugowaard gaan dagelijks mogelijk tot wel 32 lege treinen rijden. Hoewel dit buiten de spits gebeurt, zullen de spoorbomen dus nog vaker dicht zitten dan nu al het geval is.

De gemeente werkt momenteel met (mede financierder) ProRail aan een maatregelenpakket om de verkeersveiligheid en doorstroming bij de overweg aan de Beverwijkerstraatweg te verbeteren. Of de gemeenteraad in het nieuws rond het opstelterrein aanleiding ziet om pas op de plaats te maken en toch weer te kijken naar structurele oplossing, zoals een tunnel, verdiept spoortracé of randweg, is nog niet bekend.