• Marjo Husslage (links) hier op archiefbeeld tijdens een eerdere actie om lijn 164 te behouden

    Aart Toth

SP biedt zwartboek aan: 'Ouderen in de knel door opheffen buslijn'

CASTRICUM Uit een buurt-woononderzoek van Welzijn Castricum werd vorige week al duidelijk dat bewoners van de Santmarkbuurt in de knel zijn gekomen door onder meer de bezuiniging op buslijn 164. Zij kunnen minder goed zelfstandig op pad of aan activiteiten deelnemen. Het 'zwartboek' dat de SP deze week presenteert bevestigt dit beeld. Het is te vinden op https://castricum.sp.nl

KLACHTEN De SP heeft in oktober vorig jaar een meldpunt geopend voor gedupeerde busreizigers met klachten over het OV, zodat iedereen zijn klachten kwijt kon. Inmiddels zijn de vele klachten die binnenkwamen verzameld in een zwartboek. Dit Zwartboek is op maandag 11 februari door een afvaardiging van de SP op het Provinciehuis aangeboden aan Gedeputeerde Elisabeth Post. Het is een lijvig boekwerk geworden met daarin gebundeld, alle ingezonden klachten over de twaalf (geheel of gedeeltelijk) vervallen buslijnen. Naast de vele klachten geeft dit boek in een aantal treffende voorbeelden weer, welke mensen het meest te lijden hebben gehad sinds het vervallen van de buslijnen in juli van het afgelopen jaar. "Een voorbeeld uit het zwartboek is het vervoer van mensen die een handicap hebben, maar wel zelfstandig kunnen reizen." zegt Marjo Husslage van SP Castricum. "Deze mensen kunnen nergens meer met de bus naar toe reizen, omdat de buurtbussen die zijn ingezet geen mensen met een handicap meenemen! Met als gevolg dat deze mensen hierdoor onnodig in een sociaal isolement vervallen en niet meer volledig aan de maatschappij kunnen deelnemen."


BUSLIJN 164 Buslijn 164 is een ander voorbeeld. Husslage: "Aangezien deze lijn vanuit de gestelde eisen en wensen van de provincie als 'niet verplicht' werd gezien, is deze buslijn grotendeels komen te vervallen. Pas na vele klachten van burgers, is de lijn sinds de invoering van de nieuwe concessie, als spitslijn beschikbaar. Er worden veel problemen ondervonden doordat de lijn zo weinig rijdt. Het verzoek is dan ook om de bustijden beter aan te laten sluiten op de treintijden en om de bus op meer tijden te laten rijden."

De buslijnen die in de avonduren nog maar een keer per uur rijden, worden ook als erg slecht ervaren, bijvoorbeeld vanaf en naar Den Helder Zuid vanuit Julianadorp. Gezien de situatie op het station voelen mensen zich erg onveilig op de wachtmomenten. De busverbindingen binnen Heerhugowaard zijn erg slecht, waardoor de wijken slecht of zelfs totaal niet bereikbaar zijn met het ov.

OVERAL FLEX Waar de bussen niet meer rijden is men aangewezen op 'Overal Flex' van Connexxion. Hiermee kan men een bepaalde rit 'bestellen'. Husslage: "De ervaringen hiermee zijn erg slecht. Mensen zijn meerdere uren bezig (bellend of via de app - dus met extra telefoonkosten - om een bus te regelen. Het gebeurt zeer regelmatig dat er geen bus of bestuurder beschikbaar is. Hierdoor zijn mensen uiteindelijk aangewezen op een normale taxi, wat vele malen duurder is. Dit is een onbegrijpelijke situatie voor mensen met een kleine beurs en mensen die wegens omstandigheden volledig afhankelijk zijn van het ov. Verschillende plaatsen waar helemaal geen bussen meer naartoe rijden, zijn volledig afgesloten van ov. Voor mensen die slecht ter been zijn is het niet meer mogelijk om met de bus naar bijvoorbeeld hun huisarts of een winkelcentrum, een aantal kilometers verderop, te reizen. Het 'Overal Flex' principe geeft ook hier grote problemen."