• Vlnr: Joost van der Meer (slager), Joost Piepers (aardappelen) Vito Romaniello (La Trattoria), Jeroen Bruynis (Reclame a/d Kust), Stefan Homan (Kaas), Karel Jansen (aardappelen) en Stefan Weijman (Reclame aan de Kust)

    Aart Tóth

Weekmarkt in Castricum op de schop

CASTRICUM Meer kramen, een groter aanbod, hoge kwaliteit, meer 'beleving' en daardoor meer bezoekers. Dat is, in een notendop, de missie van een nieuwe werkgroep die zich richt op de weekmarkt.

Aart Tóth

Vertegenwoordigers van de markt en van het Ondernemersfonds kwamen dinsdag 30 april bijeen om samen met Henk Ruijter, de trekker van het programma 'Versterking winkel- en verblijfsgebieden Castricum', te brainstormen over het verlevendigen en naar een hoger plan tillen van de wekelijkse vrijdagmarkt. De bijeenkomst vond plaats bij 'Reclame aan de Kust' in de Torenstraat. Reclamemakers Jeroen Bruynis en Stefan Weijman van dit bureau stellen hun expertise beschikbaar en werken de ideeën uit.
 

SCHUIVEN In het overleg werd gesproken over de opvulling van de lege plekken en zo nodig het verschuiven van kramen om een grotere samenhang te creëren. Ook het 'marktvrij' maken van het Dorpsplein is een van de ambities. Dat geeft de horeca-exploitanten de gelegenheid om ook op de marktdagen hun terras uit te baten. Op dit moment kijk je als terrasbezoeker van het Dorpsplein tegen de achterkant van kramen en bedrijfsbusjes aan.

ENTHOUSIASME De aanwezige uitbaters van een marktkraam waren enthousiast over de door Reclame aan de Kust voorgestelde ideeën. Belangrijk uitgangspunt in die voorstellen is dat ook winkeliers hun bijdrage mogen leveren aan de markt. Joost van der Meer, van de gelijknamige slagerij, is er blij mee. "Ik zie het wel zitten, een kraam voor de deur met geroosterde kip en dergelijke". Als ander voorbeeld werd de plantenhal genoemd. Deze zou prachtig aansluiten bij de markt met een kraam met kamerplanten. Er werd ook gedacht over maandelijks terugkerende thema's. Om deze onder de aandacht te brengen van het publiek, moet de communicatie naar bezoekers serieus worden aangepakt. Reclame aan de Kust gaat een reclamestrategie en -plan maken. Het bureau stelt voor om daarna één jaar als proeftijd te nemen.


START "Bezoekers van de markt gaan dan merken dat er een frisse wind over de markt waait" stelt Henk Ruijter. "Een markt met veel aantrekkelijke aanbiedingen en hopelijk nieuwe uitbaters. De gemeente zal zeer waarschijnlijk in deze plannen meegaan. Er zal een wisselwerking moeten ontstaan tussen de ambulante handel op straat en de winkeliers. Daardoor wordt het dorpshart aantrekkelijker en dit zal zowel voor bezoekers als uitbaters en winkeliers zijn vruchten afwerpen."

Wanneer de 'kick-off' van het project zal zijn, is nog niet bekend, mogelijk al op vrijdag 5 juli. Jeroen Bruynis van Reclame aan de Kust is enthousiast. "Gezien de positiviteit van de net gestarte werkgroep kan het haast niet anders dat overige kooplieden hierin mee gaan".