Uw tandarts zal het op prijs stellen als u hoort dat u tweemaal daags poetst met een fluoridetandpasta, in overeenstemming met de algemeen aanvaarde aanbevelingen voor tandreiniging. Het is echter verstandig om nogmaals te controleren of uw tandpasta geen deel uitmaakt van een terugroepbatch. Tandpasta kan, net als elk consumentenproduct, door de Food and Drug Administration (FDA) worden gemarkeerd voor problemen. Talloze hygiënische goederen zijn uit de distributie gehaald omdat de FDA van oordeel was dat ze een risico vormden.
De FDA roept echter niet altijd producten terug. In 2024 werd in een FDA-waarschuwing aan het moederbedrijf Colgate-Palmolive en Tom’s uit Maine, Inc. gezegd dat “significante schendingen” van de huidige Good Manufacturing Practice (CGMP) resulteerden in “microbiële incidenten in water en in OTC (over the counter) producten.” Colgate-Palmolive heeft een verklaring afgegeven dat het “samenwerkt met de FDA” en dat het bedrijf vertrouwen blijft houden in de “veiligheid en kwaliteit” van hun tandpasta (via ABC News). Geen van de genoemde producten werd van de markt gehaald.
Wat kan een tandpastamerk dan in legitieme terugroepproblemen brengen? Er kunnen veel factoren een rol spelen, zoals blijkt uit enkele recente terugroepacties. De terugroepactie van de deodorant door de FDA in 2025 was bijvoorbeeld te wijten aan niet-gespecificeerde productieprocedures die niet voldeden aan de CGMP. Ondertussen was de terugroepactie van alledaagse voedingsmiddelen in 2023 te wijten aan een mogelijke besmetting met listeria. Hieronder vindt u andere recente voorbeelden.
Een vrijwillige terugroepactie door een winkelketen 2022
Een vrijwillige terugroepactie is een maatregel die door een bedrijf wordt genomen om de veiligheid van het publiek te beschermen door een product uit de circulatie te halen voordat de FDA juridische stappen moet ondernemen. In 2022 riep de Family Dollar-winkelketen vrijwillig een deel van de Colgate Optic White-tandpasta terug die in het hele land werd verkocht.
De vrijwillige terugroepactie van de FDA was niet vanwege de kwaliteit van de tandpasta of een fout in een batch. In plaats daarvan kwam het door de manier waarop het was opgeslagen. Volgens het terugroepbericht ontdekte Family Dollar dat de tandpasta niet onder de juiste temperatuuromstandigheden was bewaard. De terugroepactie ging echter verder dan tandpasta en omvatte een uitgebreide lijst van meerdere pagina’s met items zoals mondwater, maagzuurremmers en pijnstillende producten voor artritis. Family Dollar-winkels in het hele land werden getroffen door de terugroepactie, inclusief die in veel westelijke en zuidwestelijke staten. Het bedrijf maakte echter duidelijk dat het geen klachten van consumenten had ontvangen.
Hoewel deze terugroepactie al een paar jaar geleden plaatsvond, wil je misschien nog steeds de batches tandpasta controleren die al een tijdje in je huis hangen. Tandpasta heeft een houdbaarheid van ongeveer twee jaar, wat betekent dat een tube die je een tijdje geleden hebt gekocht technisch gezien misschien niet verlopen is, maar het verdient om te worden weggegooid in plaats van te worden uitgeknepen.
Een terugroepactie van klasse II in 2025 van meer dan 4,5 miljoen dozen tandpasta
Alleen al qua volume heeft een terugroepactie in 2025 meer dan 4,5 miljoen individuele containers tandpasta uit de circulatie gehaald. De massale terugroepactie had betrekking op meerdere tandpastaformules die in grote hoeveelheden werden gedistribueerd door zowel Pharmadel uit Delaware als Bob Barker Co. uit North Carolina. De feitelijke fabrikant van de tandpasta was een bedrijf uit India.
Hoewel veel batches tandpasta werden getroffen, concentreerden ze zich allemaal op specifieke productgroottevariaties: Cinnafresh Anticavity Gel, Maximum Security Anticavity Gel en Nature Mint Anticavity Fluoride Toothpaste. Toch is het onduidelijk waarom de tandpasta precies werd aangemerkt als een Klasse II-terugroepactie, de op een na ernstigste terugroepactie die is gereserveerd voor producten die tijdelijke of omkeerbare problemen voor individuen kunnen veroorzaken. De enige aanwijzing voor de mogelijke reden achter de terugroepactie is een kolom waarin CGMP-afwijkingen worden genoemd, waaronder mogelijk productfouten, verwisselingen en besmetting.
Een terugroepactie uit 2025 vanwege verkeerde etikettering
In 2025 heeft de FDA een terugroepactie van klasse III uitgevaardigd voor meer dan 46.000 dozen Sensodyne’s Pronamel Active Shield-tandpasta voor gevoelige tanden. Het probleem was niet de kwaliteit van de eigenlijke tandpasta; het was het feit dat “Fresh Mint” 3,4-ounce buizen ten onrechte waren gelabeld als “Cool Mint/Whitening.” (De dozen identificeerden de smaak van de tandpasta correct.)
Een terugroepactie van klasse III is de laagste in termen van veiligheidsrisico’s; producten onder een terugroepactie van klasse III hoeven niet noodzakelijkerwijs schade te veroorzaken. In het geval van de Sensodyne-tandpasta werden consumenten misleid, wat aanleiding gaf tot een reactie van de FDA. Nadat de terugroepactie bekend was gemaakt, gaf het bedrijf zijn fout toe en voegde eraan toe dat het “corrigerende en preventieve maatregelen aan het implementeren was om ervoor te zorgen dat (de fout) zich niet herhaalt” (via Newsweek).
Als u het teruggeroepen Sensodyne-product bij u thuis aantreft (het werd verkocht bij onder meer Target, Walmart en Kroger), kunt u contact opnemen met het bedrijf voor terugbetaling. Het bedrijf heeft echter gezegd dat de tandpasta zelf prima te gebruiken is. (Dit is waar u op moet letten bij het kopen van tandpasta.)


